Київська міська професійна спілка працівників енергетики та електротехнічної промисловості
В ЄДНОСТІ НАША СИЛА!!!

Висновки ФПУ щодо врахування профспілкових пропозицій та вимог у Державному бюджеті України на 2017 рік

Висновки ФПУ щодо врахування профспілкових пропозицій та вимог у Державному бюджеті України на 2017 рік. Київська міська професійна спілка працівників енергетики та електротехнічної промисловості

Висновки щодо врахування профспілкових пропозицій та вимог у Державному бюджеті України на 2017 рік

 Верховна Рада України ухвалила Закон України «Про Державний бюджет України на 2017 рік» під час 
пленарного засідання Парламенту у ніч з 20 на 21 грудня ц.р. Голосуванню передували дебати та тривала 
робота Комітету Верховної Ради  України з питань бюджету, яка проходила за зачиненими дверима.

Закон враховує:

- пакет законів «під бюджет», прийнятих Парламентом, що містять низку змін до національного законодавства, в т.ч. до Бюджетного та Податкового кодексів України;

- зростання ВВП на 3 %, рівень інфляції 8,1 %, граничний обсяг державного боргу 66,4 % ВВП, дефіцит держбюджету 3 % ВВП;

- зростання доходів державного бюджету на 20,2 % порівняно з 2016 роком та зростання видатків держбюджету на 17,4 %.

 
Доходи бюджету, млрд грн 
Витрати бюджету, млрд грн 
Дефіцит, млн грн 
ВВП, млрд грн 
2017 рік
731,03
800,02
77,5
2,585*
2016 рік
607,8
681,28
72,7
2,262**

* -  Макропрогноз, схвалений ПКМУ від 1 липня 2016 р. № 399, сценарій 1.

** -  Макропрогноз, схвалений ПКМУ від 5 серпня 2015 р. № 558, сценарій 1.

Врахування вимог Всеукраїнської акції профспілок (08.12.2016)

Встановити з 1 січня 2017 року мінімальну заробітну плату на рівні реального прожиткового мінімуму, розрахованого на базі оновленого «споживчого кошика» – 3200 грн, забезпечити відповідні видатки у Державному бюджеті–2017.

Мінімальна заробітна плата – з 1 січня 2017 р. зростає вдвічі порівняно з 1 грудня 2016 роком та встановлюється на рівні прожиткового мінімуму, обчисленого на новому споживчому кошику (схваленому ПКМУ №780 від 11.10.2016) 3200 грн (у погодинному розмірі – 19,34 грн), проте Законом не передбачається зміни розміру мінімальної заробітної плати протягом року відповідно до рівня інфляції (8,1%).

Проте, розмір прожиткового мінімуму, встановлений ст. 7 Закону України «Про Державний бюджет України на 2016 рік» залишився без змін – в ньому не врахований оновлений споживчий кошик, тим самим не враховано позицію профспілок щодо встановлення розміру прожиткового мінімуму на базі актуалізованих наборів продуктів харчування, непродовольчих товарів та послуг.

Прожитковий мінімум протягом 2017 р. зросте на 10,1 % (з 01.01.17 – 1600 грн, з 01.05.17 – 1684 грн, з 01.12.17 – 1762 грн).

 

Прожитковий мінімум, грн

на одну особу в розрахунку на місяць

для дітей віком до 6 років

для дітей віком від 6 до 18 років

для працездатних осіб

для осіб, які втратили працездатність=

мінімальна пенсія

з 1 грудня 2016 р.

1544

1355

1689

1600

1247

Стаття 7 Держбюджету-2017, грн

з 1 січня

1544

1355

1689

1600

1247

з 1 травня

1624

1426

1777

1684

1312

з 1 грудня

1700

1492

1860

1762

1373

Зростання, % (грудень до грудня) 

10,1

10,1

10,1

10,1

10,1

Пропозиція профспілок щодо поетапної відміни показника «рівень забезпечення прожиткового мінімуму» та забезпечення використання виключно базового державного соціального стандарту – прожиткового мінімуму при визначенні права на надання та розмірів соціальної допомоги, не врахована.

Уряд заявляє, що діє покроково: спочатку підвищується мінімальна заробітна плата, завдяки чому бюджет отримує необхідний ресурс, а потім цей ресурс використовуватиметься для підвищення інших соціальних стандартів, зокрема для оновлення системи пенсійного забезпечення.

Знизити ціну на природний газ, тарифи на житлово-комунальні послуги до економічно обґрунтованого рівня з урахуванням платоспроможності громадян, забезпечити прозорість і контроль за ціноутворенням.

Питання зниження ціни на газ не підтримується Урядом та Парламентом. Проте, під тиском профспілок Урядом було прийнято низку пом’якшувальних заходів, зокрема: заборона стягнення заборгованості за послуги ЖКГ з громадян, які оформили субсидії; оплата з місцевого бюджету різниці завищених місцевими органами влади норм споживання послуг ЖКГ (постанова КМУ від 11.11.2016  № 803); можливість сплачувати за послуги з централізованого опалення із застосуванням розстрочки (постанова КМУ від 19.10.2016 № 744); нарахування плати за надані послуги з централізованого опалення у разі відсутності засобів обліку теплової енергії на підставі усереднених показників споживання теплової енергії, виставлених споживачам згідно показань будинкових засобів обліку теплової енергії (постанова КМУ від 30.11.2016 № 865).

Крім того, на виконання пп. 2 п. 7 Витягу з Протоколу засідання КМУ від 05.10.2016, наразі відповідними робочими групами здійснюються перевірки обґрунтованості встановлених тарифів на опалення та гаряче водопостачання в окремих регіонах України.

За інформацією Мінрегіону, зазначена робота буде тривати до кінця січня 2017 року. По закінченню перевірок Мінрегіоном будуть узагальнені результати проведеного аудиту та на початку лютого ц.р. направлені на розгляд Кабінету Міністрів України для прийняття Урядом подальшого рішення.

До Держбюджету-2017 для надання пільг житлових субсидій закладено 49,6 млрд грн, що більше лише на 2,7% порівняно з 2016 роком.

На фінансування субвенції з держбюджету місцевим бюджетам на надання пільг та житлових субсидій населенню на оплату житлово-комунальних послуг передбачено 47,1 млрд грн., а на придбання твердого палива і скрапленого газу 2,5 млрд гривень.

За бюджетною програмою «Надання щомісячної адресної допомоги внутрішньо переміщеним особам для покриття витрат на проживання, в т.ч. на оплату житлово-комунальних послуг» передбачені кошти у сумі 3,3 млрд гривень.

При реформуванні оплати праці забезпечити справедливий розподіл результатів праці, запровадити галузеві стандарти оплати праці,  дотримання  конвенцій  МОП, Європейської соціальної хартії.  Внести зміни до Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України», прийнятого 6 грудня 2016 р., щодо вилучення норм про звуження гарантій оплати праці, стипендіального і пенсійного забезпечення, втручання в автономне право сторін визначати умови оплати праці.

Уряд передбачив в проекті Держбюджету на 2017 рік підвищення з 1 січня 2017 р. мінімальної зарплати з 1600 до 3200 грн, а також підвищення заробітної плати лікарів та вчителів на 30-50%.

Так, постановою Кабінету Міністрів України від 14.11.2016 № 974 «Про внесення зміни у додаток 2 до постанови Кабінету Міністрів України від 30 серпня 2002 р. № 1298» передбачено підвищення на 2 тарифні розряди посадових окладів та ставок заробітної плати всім педагогічним працівникам навчальних закладів та установ освіти.

З 1 січня 2017 року підвищуються посадові оклади та ставки заробітної плати усім педагогічним працівникам навчальних закладів, які фінансуються за рахунок освітньої субвенції, до яких належать загальноосвітні навчальні заклади, шкільні відділення навчально-виховних комплексів «дошкільний навчальний заклад – загальноосвітній навчальний заклад», «загальноосвітній навчальний заклад – дошкільний навчальний заклад», професійно-технічні навчальні заклади державної та комунальної власності в частині забезпечення видатків на здобуття повної загальної середньої освіти, які зазначені у ст.1032 Бюджетного кодексу України.

Підвищення посадових окладів та ставок заробітної плати педагогічним працівникам інших типів навчальних закладів та установ освіти передбачено з 1 вересня 2017 року.

Збільшено обсяги фінансування медичної та освітньої субвенцій.

тис. грн

 

Усього передбачено на 2016 рік 

Усього передбачено на

2017 рік

 

Порівняно

з 2016 роком

Медична субвенція

44 433 709,8

55 540 108,4

(до 1-го читання 46 813 339,1) 

збільшиться на 25 %

Освітня субвенція

44 844 696,5

52 593 109,7

 (до 1-го читання 41 926 295,9) 

збільшиться на 17,3 %

Слід зазначити, що змінами до Бюджетного кодексу України (Закон України № 1789-VIII від 20.12.2016) визначено, що медична субвенція спрямовується на  оплату поточних видатків, крім видатків на оплату комунальних послуг та енергоносіїв, а освітня субвенція – на оплату поточних видатків та, у разі забезпечення у повному обсязі потреби у поточних видатках на бюджетний період за рахунок зазначеної субвенції й за умови відсутності простроченої бюджетної заборгованості за захищеними видатками, визначених ст. 103-2 Кодексу, може спрямовуватися на їх капітальні видатки.

Ст. 20 Держбюджету-2017 надано право Уряду за погодженням з Комітетом Верховної Ради України з питань бюджету здійснювати розподіл резерву коштів освітньої та медичної субвенцій, а також нерозподілених видатків цих субвенцій. Аналогічна норма передбачена й останніми змінами до Бюджетного кодексу України. (Довідково: у 2016 р. за рахунок нерозподіленого резерву розпорядженням КМУ від 16.11.2016 № 827-р на 1,6 млрд грн збільшено освітню субвенцію, що пішли в т.ч. й на оплату праці).

Згідно з протоколом зустрічі Першого віце-прем’єр-міністра – Міністра економічного розвитку і торгівлі України Кубіва С.І. з учасниками Всеукраїнської акції профспілок (08.12.2016) Мінфін мав розглянути звернення НАН України щодо збільшення обсягу її фінансування по загальному фонду проекту Держбюджету-2017 на 680,9 млн грн (у т.ч. 494,7 млн грн – видатків на оплату праці з нарахуваннями у зв’язку з новими розмірами мінімальної заробітної плати та ставки тарифного розряду ЄТС у 2017 році).

В результаті звернення задоволено частково у Держбюджеті-2017 НАН України передбачено фінансування по загальному фонду у обсязі 2 701 807,5 тис. грн, в т.ч. на оплату праці 86 298,8 тис. грн, що на 64 626,4 тис. грн та 38 500,0 тис грн відповідно більше, ніж пропонувалось проектом Держбюджету до 2-го читання.

Забезпечити в Держбюджеті–2017 кошти для встановлення І тарифного розряду ЄТС у розмірі, що перевищує розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб та відповідне фінансування праці 3 млн працівників бюджетної сфери.

 

Законом України №1774-VIII від 06.12.2016 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України» визначено, що мінімальний посадовий оклад (тарифна ставка) встановлюється у розмірі не меншому від прожиткового мінімуму для працездатних осіб.

З 1 січня ц.р. посадові оклади працівників бюджетної сфери розраховуються виходячи з розміру посадового окладу (тарифної ставки) працівника 1 тарифного розряду, встановленого у розмірі прожиткового мінімуму для працездатних осіб на 1 січня календарного року, тобто 1600 грн (ПКМУ від 28.12.2016 № 1037).

Також Кабінет Міністрів України зобов’язав керівників установ, закладів та організацій окремих галузей бюджетної сфери забезпечити диференціацію заробітної плати працівників, які отримують заробітну плату на рівні мінімальної у межах фонду оплати праці, шляхом встановлення доплат, надбавок, премій з урахуванням складності, відповідальності та умов виконуваної роботи, кваліфікації працівника, результатів його роботи.

ФПУ зверталася до парламентських комітетів, фракцій та особисто до кожного народного депутата України щодо забезпечення в Держбюджеті-2017 видатків на оплату праці працівників бюджетної сфери в повному обсязі.

За попередньою інформацією, що додавалась до проекту Держбюджету-2017, на цю мету передбачено додаткові видатки в обсязі близько 28,3 млрд. грн, що дозволить забезпечити виплату підвищеної заробітної плати працівникам бюджетної сфери.

Не допустити руйнування системи стипендіального забезпечення – стипендію кожному встигаючому студенту.

Видатки з держбюджету на стипендії студентам вищих навчальних закладів враховано з урахуванням нових підходів щодо виплати академічних та соціальних стипендій.

У головному кошторисі країни враховано видатки на:

- виплату академічних стипендій студентам (курсантам) вищих навчальних закладів – 3 985 722,5 тис. грн, тоді як в редакції проекту Держбюджету до 1-го читання пропонувалося лише 2 000 000,0 тис. грн;

виплату соціальних стипендій студентам (курсантам) вищих навчальних закладів – 992 969,0 тис. грн (примітка: зазначене зумовлено тим, що ст. 27 Держбюджету-2017 встановлено, що виплата зазначених стипендій з 1 вересня 2017 року здійснюється через Мінсоцполітики України).

Разом з тим, законами «під бюджет» передбачено обмеження виплати соціальних стипендій із числа осіб з інвалідністю: вказані особи матимуть право отримувати лише академічні стипендії за особливі успіхи у навчанні.

Однак, у зв’язку із зверненням громадських організацій інвалідів з даного питання, Прем’єр-міністр України В. Гройсман доручив додатково його опрацювати (засідання Уряду від 28.12.2016).

Крім того, запропонована Урядом система виплати стипендій дає право отримувати академічні стипендії студентам, які досягли високих результатів у навчанні та/або успіхів у науковій діяльності, і скасовує гарантії на стипендіальне забезпечення студентів, передбачене статтею 62 Закону України «Про вищу освіту», відповідно до якої розмір стипендіального фонду вищого навчального закладу повинен забезпечувати виплату академічних стипендій не менш як двом третинам і не більш як 75 відсоткам студентів денної форми навчання, які навчаються за кошти державного бюджету, без урахування осіб, які отримують соціальні стипендії.

Забезпечити у 2017 році підвищення мінімальної пенсії з урахуванням фактичного прожиткового мінімуму, провести осучаснення раніше призначених пенсій, скасувати існуючі обмеження на їх виплату для осіб, які продовжують працювати.

Відповідно до Закону України «Про Державний бюджет України на 2017 рік» прожитковий мінімум для осіб, які втратили працездатність, а відповідно й мінімальний розмір пенсії за віком з 1 січня  залишається на тому ж рівні, що і з 1 грудня 2016 року (1247 грн.) і в подальшому збільшується в два етапи: з 1 травня – до 1312 грн., з 1 грудня – до 1373 грн. (всього на 10%). Фактичний розмір прожиткового мінімуму, визначеного для осіб, які втратили працездатність, у листопаді 2016 року становив за даними Мінсоцполітики 2389 грн. 

Разом з тим, прикінцевими та перехідними положеннями Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України», від 06.12.2016  №1774-VІІІ, доручено Кабінету Міністрів України у тримісячний строк з дня набрання чинності цим Законом опрацювати питання щодо підвищення соціальних стандартів у системі пенсійного забезпечення та внесено зміни до Закону України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування» щодо відновлення з 2017 року щорічного перерахунку пенсій у зв’язку із зростанням середньої зарплати в країні.

Однак, нормами цього закону раніше встановлені обмеження працюючим пенсіонерам продовжено і на 2017 рік.

Не допустити руйнації і комерціалізації охорони здоров’я, закриття закладів та звільнення працівників, порушення конституційного права громадян на доступну медичну допомогу.

Профспілкам вдалося відстояти заклади охорони здоров’я – відповідно до ст. 26 Держбюджету-2017 та додатку № 10 до цього Закону з державної власності в комунальну, а отже на фінансування місцевих бюджетів передаються 3 заклади (з 30-ти запропонованих редакцією проекту Держбюджету до 1-го читання), які обслуговують населення виключно того населеного пункту, на території якого вони розташовані та надають медичну допомогу первинного та вторинного рівня

Згідно з протоколом зустрічі Першого віце-прем’єр-міністра – Міністра економічного розвитку і торгівлі України Кубіва С.І. з учасниками Всеукраїнської акції профспілок (08.12.2016) МОЗ, Мінфіну, Мінсоцполітики дано доручення щодо забезпечення залучення профспілок до вирішення окремих проблем галузі охорони здоров’я.

Однак, наразі не враховано профспілкових пропозицій щодо:

- внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 25 листопада 2015 р. № 1024 «Про затвердження нормативу забезпечення стаціонарними лікарняними ліжками у розрахунку на 10 тис. населення» щодо поступового, науково обгрунтованого зменшення кількості лікарняних ліжок до визначеного нормативу на період до 2020 року;

- не визнано такою, що втратила чинність, постанову Кабінету Міністрів України від 25 березня 2014 р. № 95 «Деякі питання оплати праці працівників закладів охорони здоров’я» (щодо обмеження здійснення окремих виплат працівникам до стабілізації економічної ситуації в країні).

Пунктом 14 Прикінцевих положень Держбюджету-2017 передбачено:

«14. Кабінету Міністрів України у разі прийняття рішення щодо запровадження у 2017 році нової моделі фінансового забезпечення охорони здоров’я на рівні первинної медичної допомоги подати Верховній Раді України проект закону щодо внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2017 рік».

За пропозицією профспілкової сторони, на засіданні Національної трьохсторонньої соціально-економічної ради у лютому ц.р. заплановано розгляд питання щодо комплексного реформування галузі охорони здоров’я.

Щодо окремих видатків Держбюджету-2017

Згідно з протоколом зустрічі Першого віце-прем’єр-міністра – Міністра економічного розвитку і торгівлі України Кубіва С.І. з учасниками Всеукраїнської акції профспілок (08.12.2016) Міненерговугілля разом з Мінфіном мало розглянути пропозицію до проекту Держбюджету-2017 (поправка № 289) щодо обсягу державної підтримки вугледобувних підприємств у сумі 4 млрд грн та надати узгоджені пропозиції. Проте, Законом передбачено фінансування державної підтримки вугледобувних підприємств на часткове покриття витрат із собівартості готової товарної вугільної продукції у сумі 870 000,0 тис. грн проти запропонованих до 2-го читання  1 000 000,0 тис. грн.

Довідково: п. 5 Прикінцевих положень Держбюджету-2017 зупинено на 2017 р., як і в 2016 р ., дію п. 7 частини першої ст. 90 Бюджетного кодексу України в частині видатків на співфінансування (50 %) проектів ліквідації підприємств вугільної і торфодобувної промисловості та витрат на утримання водовідливних комплексів у безпечному режимі.

Водночас, частково враховано профспілкову пропозицію щодо збільшення видатків на ведення лісового і мисливського господарства, охорону і захист лісів в лісовому фонд – «плюс» майже 50 млн грн (з 95 055,4 тис грн до 140 956,2 тис грн).

На компенсацію підприємствам, установам, організаціям у межах середнього заробітку працівників, призваних на військову службу за призовом під час мобілізації, на особливий період за 2014-2015 роки передбачено 233 100,0 тис. грн.

Щодо Прикінцевих положень Закону

Не врахованою залишилася профспілкова пропозиція щодо виключення п.6 Прикінцевих положень, яким, в порушення вимог п. 4 ст.153 Закону України «Про Регламент Верховної Ради України» (проект Держбюджету не може містити положень про зупинення дії чи внесення змін до інших законів), продовжено на 2017 рік ручне управління Кабінету Міністрів України низкою окремих соціально значущих норм і положень законів України – «у порядку та розмірах, встановлених Кабінетом Міністрів України, виходячи з наявних фінансових ресурсів Державного і місцевих бюджетів».

Підготовлено департаментом захисту соціально-економічних прав апарату ФПУ з використанням матеріалів

структурних підрозділів апарату ФПУ

Джерело: fpsu.org.ua