Київська міська професійна спілка працівників енергетики та електротехнічної промисловості
В ЄДНОСТІ НАША СИЛА!!!

Загальнообов’язкове державне соціальне страхування в Україні

Загальнообов’язкове державне соціальне страхування в Україні. Київська міська професійна спілка працівників енергетики та електротехнічної промисловості

Інформаційна довідка щодо стану у сфері загальнообов’язкового державного соціального страхування

Наприкінці травня – на початку червня ц.р. відбулися засідання правлінь фондів загальнообов’язкового державного соціального страхування на випадок безробіття, з тимчасової втрати працездатності та від нещасних випадків на виробництві. Крім поточних питань під час засідань правлінь були скориговані бюджети фондів соціального страхування. Причиною цього стало очікуване зниження у 2014 році на 41,6 млрд. грн. фонду оплати праці, з якого сплачується єдиний внесок на загальнообов’язкове державне соціальне страхування, ситуація в АР Крим, а також те, що Законом України від 27 березня 2014 року «Про запобігання фінансової катастрофи та створення передумов для економічного зростання в Україні» змінено пропорції розподілу єдиного внеску за видами соціального страхування, зокрема: зменшено - розмір єдиного внеску на соціальне страхування на випадок безробіття (майже вдвічі) та на страхування з тимчасової втрати працездатності.

Ситуація за окремими видами страхування.

І. У Фонді загальнообов’язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття. 

29 травня 2014  року проведено чергове засідання правління Фонду соціального страхування на випадок безробіття. На цьому засіданні відбулись зміни у складі осіб, уповноважених представляти інтереси сторін соціального діалогу в правлінні Фонду на наступний шестирічний період - від кожної сторони по 5 осіб. За домовленістю  сторін встановлено черговість головування у правлінні: перші 2 роки - сторона застрахованих осіб, представлена профспілками, наступні 2 роки - сторона роботодавців, наступні 2 роки - урядова сторона. Головою правління обрано представника профспілкової сторони – заступника Голови ФПУ Кондрюка Сергія Михайловича. 

Серед інших питань правлінням Фонду заслухано звіт попереднього Голови правління Фонду, затверджено звіт про виконання бюджету Фонду за 2013 рік, план роботи правління на поточний рік, а також зміни до бюджету Фонду на 2014 рік.

Внесеними змінами доходи Фонду у 2014 році  зменшено на 22,9% (на 3,3 млрд.грн.) порівняно до раніше затверджених показників, видатки зменшено в цілому на 3,7% (на 422,4 млн.грн.), з яких на матеріальне забезпечення та соціальні послуги сума стала меншою на 5,17% (на 467 млн.грн.). Асигнування на адміністративні видатки Фонду скорочено на 9,22% (на 134,2 млн.грн.) від попередньо передбачених в бюджеті.

На пропозицію профспілок щодо підвищення мінімального розміру допомоги по безробіттю (наразі його розмір встановлено на рівні 76,9% прожиткового мінімуму для працездатних осіб - 936 грн.) правлінням Фонду вирішено створити робочу групу з цього питання та повернутися до його розгляду на наступному засіданні правління Фонду, яке має відбутися наприкінці липня ц.р. Членами правління внесено багато інших пропозицій щодо змін до бюджету Фонду та інших документів, які будуть опрацьовані та внесені на наступне засідання правління.

ІІ. У Фонді соціального страхування з тимчасової втрати працездатності:

30 травня ц.р. відбулося засідання правління Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності. На засідання вносились питання про формування нового складу правління на наступний шестирічний період, про звіт голови правління Фонду з травня 2012 по травень 2014 року, про звіт Фонду за 2013 рік, про зміни до бюджету Фонду на 2014 рік, про оздоровлення застрахованих осіб та членів їх сімей, у тому числі дітей у 2014 році, про дозвіл фінансувати оздоровлення дітей у дитячих закладах оздоровлення від 14 днів і більше, про затвердження граничних норм витрат на харчування, лікування та культурне обслуговування дітей застрахованих осіб у дитячих закладах оздоровлення на 2014 рік тощо. На розгляд наступного засідання правління перенесли питання про внесення змін до структури та чисельності працівників органів Фонду.

За домовленістю сторін встановлено черговість головування у правлінні Фонду на наступний шестирічний період: перші 2 роки - сторона роботодавців, наступні 2 роки - урядова сторона, наступні 2 роки - сторона застрахованих осіб, представлена профспілками. Головою правління Фонду обрано представника від роботодавців - Третьякова Дмитра Юрійовича.

Зміни до бюджету Фонду обумовлені змінами макропоказників економічного і соціального розвитку України на 2014 рік та зменшенням страхового тарифу за цим видом страхування на 0,2 відсоткових пункти. Прогнозні надходження до Фонду від єдиного внеску у 2014 році зменшаться на 1 512,9 млн. грн.. або на 13,7 % і становитимуть 9520,7 млн. грн., а з урахуванням залишку на початок року загальна сума коштів очікується в 10 780 781 тис. грн. У зв’язку з цим, правлінням Фонду практично за кожною статтею бюджету були зменшені суми видатків.     

Матеріальне забезпечення. Витрати Фонду на виплату допомоги по тимчасовій непрацездатності за 2013 рік склали 68,8 % від витрат на всі види допомоги та 49,3 % - від усіх витрат Фонду і становили 5241,0 млн. грн. Порівняно з 2012 роком зазначені витрати збільшилися в усіх регіонах країни, що зумовлено зростанням розміру середньоденної допомоги на 9,4 % або на 12,68 грн.. Розмір середньоденної допомоги по Україні у 2013 році склався на рівні 147,31 грн., проти 134,63 грн. за 2012 рік. Темп росту середньої допомоги по тимчасовій непрацездатності становить 9,4 %.

Видатки на виплату допомоги по вагітності та пологах за 2013 рік у порівнянні з 2012 роком збільшилися на 158,4 млн. грн. або на 7,2 %. Це відбулося за рахунок зростання на 7,03 грн. або на 9,8 % розміру середньоденної допомоги, який склав на рівні 78,64 грн.

Витрати на виплату допомоги на поховання протягом 2013 року становили 33,1 млн. грн. та в середньому зменшилися порівняно з 2012 роком на 998 тис. грн., або на 2,9 %.   

На 2014 рік, враховуючи очікуване зменшення фонду оплати праці, будуть зменшені видатки на виплату допомоги по тимчасовій непрацездатності та по вагітності і пологах (заплановано в сумі 8,1 млрд. грн., або зменшено на 440 млн., порівняно з тим, що планувалось раніше).  

Санаторно-курортне лікування. Протягом 2013 року на придбання путівок до санаторно-курортних закладів використано 1 538,3 млн. грн., застрахованим особам видано 251 426 путівок, у тому числі 14 420 путівок до реабілітаційних відділень санаторно-курортних закладів. Порівняно з 2012 роком  обсяг санаторно-курортного лікування збільшився на 65% (на 180 311 осіб).

На 2014 рік передбачається виділити на санаторно-курортне лікування 1 199,5 млн. грн., або зменшено на 503 млн. грн., порівняно з тим, що було передбачено на 2014 рік рішенням правління Фонду у грудні 2013 року. Із загальної суми зменшення (503 млн.грн.):  364 млн. грн. – це асигнування, які були передбачені на придбання путівок до санаторно-курортних закладів, розташованих в АР Крим; 115,9 млн. грн.. – асигнування, передбачені на закупівлю путівок для санаторно-курортного лікування у 4 кварталі 2014 року; 23,5 млн. грн.. – асигнування, передбачені на закупівлю путівок до санаторно-курортних закладів материкової частини.

Часткове фінансування санаторіїв-профілакторіїв. Протягом 2013 року за рахунок коштів Фонду здійснювалось часткове фінансування 132 санаторіїв-профілакторіїв на загальну суму 117,2 млн. грн.., у т.ч. 69 санаторіїв-профілакторіїв вищих навчальних та професійно-технічних закладів на суму 70,3 млн. грн.. За рахунок цих коштів у санаторіях-профілакторіях поліпшили своє здоров’я близько 90 тис. застрахованих осіб та членів їхніх сімей, у тому числі більше 47 тис. студентів.

На 2014 рік передбачається виділити кошти на часткове фінансування санаторіїв-профілакторіїв в сумі 122,9 млн. грн. (зменшено лише на 7 млн. грн., порівняно з тим, що планувалось раніше).

Дитяче оздоровлення. У 2013 році у дитячих закладах оздоровлення оздоровлено 246 182 дитини на суму 388,5 млн. грн., що на 80 % більше ніж використано було коштів на оздоровлення дітей у 2012 році (більше використано коштів на 208 444 тис. грн. (на 46,35%) або на 45 240 дітей).

На 2014 рік бюджетом Фонду передбачено виділення коштів на фінансування оздоровлення дітей у дитячих закладах оздоровлення в розмірі 421 836 тис. грн. (раніше планувалось на рівні 502 млн. грн., тобто зменшено на 81 млн. грн.).

Незважаючи на звернення профспілкової сторони стосовно суттєвого підвищення граничних норм витрат на харчування та лікування дітей в дитячих закладах оздоровлення правлінням Фонду прийнято рішення збільшити граничні норми витрат тільки на харчування (до 43 грн. на один людино-день), а граничні норми витрат на лікування та культурне обслуговування залишити на попередньо затвердженому рівні - 3 грн.

За наполяганням профспілкової сторони на розгляд правління Фонду було внесено питання про дозвіл фінансувати, як виняток, оздоровлення дітей у дитячих закладах оздоровлення від 14 днів і більше. Ця пропозиція не знайшла підтримки у двох інших представницьких сторін. Ними була запропонована альтернатива дозволити фінансувати за рахунок коштів Фонду перебування дитини у дитячих закладах оздоровлення від 18 днів, оскільки за повідомленням Виконавчої дирекції Фонду більшість регіонів вважають більш припустимим саме такий термін. Відповідне рішення і було прийнято правлінням (на момент підготовки даної інформації відповідна постанова Фонду була направлена на реєстрацію до Міністерства юстиції України).

Позашкільне обслуговування. У 2013 році використано 104,9 млн. грн.. на фінансування позашкільного обслуговування (придбання новорічних подарунків). За рахунок цих коштів придбано 4 373 428 дитячих новорічних подарунків. Внесеними змінами до бюджету Фонду на 2014 рік кошти на придбання дитячих новорічних подарунків не передбачено (раніше передбачалось 109 млн. грн.).

            Фінансування ДЮСШ. За рахунок коштів Фонду у 2013 році здійснювалось часткове фінансування 588 дитячо-юнацьких спортивних шкіл, в яких займається більше 165 тис. дітей. На це використано 202,7 млн. грн. На 2014 рік передбачається виділення коштів на часткове фінансування ДЮСШ у сумі 201,5 млн. грн.

За рішенням правління Фонду на 2014 рік скорочені також видатки на організацію роботи органів Фонду (адміністративні, адміністративно-управлінські, капітальні видатки), асигнування на консультаційні послуги та висвітлення роботи Фонду у засобах масової інформації, на розвиток та підтримку інформаційної та телекомунікаційної системи обслуговування страхувальників та застрахованих осіб, на створення умов для прийому страхувальників та застрахованих осіб. Так, асигнування за статтею бюджету «Організаційно-управлінські заходи» скорочені на 11,6% від передбачених раніше в бюджеті.

Додатковим питанням було заслухано інформацію Виконавчої дирекції Фонду стосовно проходження страхових коштів через єдиний казначейський рахунок Державної казначейської служби України. Як повідомила Виконавча дирекція Фонду з більш ніж 1 млрд. грн. боргу станом на 1 травня ц.р. - з 26 травня було погашено 626 млн. грн. зокрема на виплати матеріального забезпечення застрахованих осіб, залишився борг за санаторно-курортні послуги, який було обіцяно погасити найближчим часом. Головою правління Фонду Третьяковим Д.Ю. було надано доручення Виконавчій дирекції Фонду щотижня інформувати координаторів трьох представницьких сторін в правлінні Фонду про стан заборгованості по перерахункам страхових коштів Казначейством.

 ІІІ. У Фонді соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань:

12 червня ц.р. відбулось засідання правління Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань. Розглянуто питання про формування нового складу правління, про визначення черговості головування у правлінні Фонду на наступний період, про звіт голови правління Фонду та обрання нового Голови правління Фонду, про звіт Фонду за 2013 рік, про зміни до бюджету Фонду на 2014 рік, про перерахунок страхових виплат потерпілим та інші.

Сторону застрахованих осіб у Фонді протягом наступних 6 років представлятимуть 15 членів правління і 5 дублерів, делегованих всеукраїнськими профоб’єднаннями. За домовленістю сторін встановлено черговість головування у правлінні Фонду на наступний шестирічний період: перші 2 роки - сторона держави, наступні 2 роки –застрахованих осіб, наступні 2 роки - сторона роботодавців. Головою правління Фонду на наступні 2 роки обрано від сторони держави заступника Міністра соціальної політики України Іванкевича Віктора Вікторовича. Заступником голови від профспілок – Ольховця Григорія Андрійовича, Голову профспілки працівників радіоелектроніки та машинобудування України.

Запропоновані зміни до бюджету Фонду на 2014 рік пов’язані з тим, що незважаючи на збільшення частки єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування на зазначений вид соціального страхування на 0,2506 відсотки, що має дати збільшення доходів бюджету Фонду приблизно на 313,2 млн.грн. - розрахунково очікується зменшення доходів бюджету Фонду в цілому за рік приблизно на 500 млн. грн. У зв’язку з цим, правлінням Фонду майже за кожною статтею бюджету були зменшені суми видатків.    

Проте, при розгляді пропозицій виконавчої дирекції Фонду щодо зменшення (на 35 %) фінансування у 2014 році видатків на навчання та підвищення рівня знань спеціалістів, які вирішують питання охорони праці, і представників профспілок профспілкова сторона наполягла на збереженні обсягів навчання. Пропозиції профспілкової сторони підтримані правлінням Фонду і в 2014 році буде організовано навчання з охорони праці близько 13 тисяч осіб.

 На засідання правління Фонду було внесено питання стосовно перерахунку з 1 березня страхових виплат потерпілим. Це пов’язано з тим, що відповідно до статті 29 Закону України «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності» щорічно з 1 березня мають підвищуватися розміри щомісячних страхових виплат у зв’язку із зростанням середньої заробітної плати в Україні в попередньому році. У минулі роки такий перерахунок страхових виплат провадився з урахуванням середньої номінальної (реальної) заробітної плати в Україні. За даними Держстату України у 2013 році середня номінальна заробітна плата в Україні по відношенню до 2012 року зросла на 7,9 %.

У зв’язку зі складним фінансовим станом виконавча дирекція Фонду внесла на засідання правління Фонду пропозицію, яка не передбачала перерахунку страхових виплат з 1 березня, що не було підтримано профспілковою стороною. Питання знято з розгляду і перенесено на наступне чергове засідання правління Фонду з дорученням виконавчій дирекції Фонду віднайти фінансові можливості для перерахунку страхових виплат з 1 березня ц.р.  Представники профспілок наполягатимуть на обов’язковому перерахунку страхових виплат і забезпеченні прав застрахованих.

Для економного та раціонального витрачання страхових коштів правлінням Фонду затверджені заходи щодо обмеження окремих адміністративно-господарських витрат виконавчої дирекції Фонду та його робочих органів, а також прийнято рішення про оптимізацію чисельності відділень виконавчої дирекції Фонду та оптимізацію чисельності працівників, в ході якої передбачається скоротити протягом цього року загальну чисельність працівників Фонду на 604 одиниці або  на 12,5%. 

 IV. У Пенсійному фонді України:

Проектом бюджету Пенсійного фонду України на 2014 рік передбачена доходна частина в сумі 239 536,6  млн. грн. (у т.ч. залишок коштів на кінець 2014 року в сумі 2 199,7 млн. гривень), видаткова – 255 439,5 млн. гривень. Перевищення обсягу видаткової частини над доходною складає 18 102,6 млн. грн. (дефіцит) і покриватиметься за рахунок коштів державного бюджету.

До відома потрібно зазначити, що Законом України «Про запобігання фінансової катастрофи та створення передумов для економічного зростання в Україні» до стабілізації економічної ситуації в країні зупинено дію частини другої статті 42  Закону України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування» - щодо щорічного, з 1 березня, перерахунку раніше призначених пенсій у разі, якщо середня заробітна плата в Україні, з якої сплачено страхові внески, за минулий рік зросла, із застосуванням заробітної плати, з якої призначено (попередньо перераховано) пенсію, підвищеної на коефіцієнт, який відповідає не менш як 20 відсоткам показника зростання середньої заробітної плати в Україні, з якої сплачено страхові внески, порівняно з попереднім роком, але не менше зростання рівня інфляції за минулий рік. 

 V. У сфері законотворчої роботи:

У травні ц.р. Мінсоцполітики було розроблено проект Закону України «Про внесення змін до деяких законів України щодо загальнообов’язкового державного соціального страхування», яким пропонувалось вилучити із Закону України «Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням» норми, пов’язані з фінансуванням дитячих новорічних подарунків за рахунок коштів соціального страхування. Розглянувши зазначений законопроект СПО об’єднань профспілок прийняв рішення не погоджувати цей законопроект. При цьому Мінсоцполітики було повідомлено, що для збереження і продовження існуючих традицій до розгляду зазначеного питання можна повернутися за умови віднайдення альтернативних джерел фінансування дитячих новорічних подарунків. Як приклад, було запропоновано ініціювати Кабінетом Міністрів України внесення змін до статті  44 Закону України «Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності» стосовно збільшення розміру відрахування коштів підприємствами, організаціями первинним профспілковим організаціям на культурно - масову, фізкультурну і оздоровчу роботу з 0,3 відсотка від фонду оплати праці до 0,5 відсотка. Нині Мінсоцполітики доопрацьовується зазначений законопроект.

 СПО об’єднань профспілок також було розглянуто розроблений Мінсоцполітики проект Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування», яким пропонувалося збільшити  розмір єдиного внеску на соціальне страхування на випадок безробіття. Враховуючи, що Законом України «Про запобігання фінансової катастрофи та створення передумов для економічного зростання в Україні» було зменшено розмір єдиного внеску не тільки на страхування на випадок безробіття, а й на страхування у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності, що призвело до погіршення фінансової ситуації за цим видом страхування та ускладнило виконання зобов’язань перед застрахованими особами та членами їхніх сімей з надання матеріального забезпечення та соціальних послуг, виникли проблеми у страхуванні від нещасних випадків на виробництві, СПО об’єднань профспілок запропонував Мінсоцполітики провести обговорення із сторонами соціального діалогу питання щодо визначення економічно і соціально обґрунтованих розмірів єдиного внеску та пропорцій його розподілу за всіма видами соціального страхування з метою ефективного та повного забезпечення застрахованих осіб матеріальним забезпеченням та соціальними послугами. Нині цей законопроект доопрацьовується. 

Мінсоцполітики розроблено ряд змін до законодавства у сфері соціального страхування на випадок безробіття, зокрема, щодо удосконалення фінансування за рахунок коштів Фонду соціального страхування на випадок безробіття громадських робіт, фінансування допомоги по частковому безробіттю, повернення до формату роботи правління Фонду соціального страхування на випадок безробіття у складі по 15 представників від сторін соціального діалогу та інші.

Після проведених консультацій керівництва профспілкової сторони та Мінсоцполітики, з метою врахування інтересів всіх сторін соціального діалогу, нині розробляється законопроект стосовно урегулювання порядку прийняття рішень правлінням Фонду соціального страхування у разі, коли одна із сторін не голосує при прийнятті того чи іншого рішення.

 

Управління з питань соціального страхування

та пенсійного забезпечення апарату ФПУ