Профспілки добились відміни змін у законодавстві щодо виключення процедури легалізації профспілок
З метою приведення законодавчих актів України у відповідність до Закону України «Про адміністративну процедуру» Урядом був розроблений проєкт Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів у зв’язку з прийняттям Закону України «Про адміністративну процедуру» (№ 10161), яким зокрема передбачалося внесення змін до Закону України «Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності» в частині виключення процедури легалізації.
При цьому, передбачалося, що створювана профспілка набуватиме прав юридичної особи (правоздатності і дієздатності) не з моменту затвердження статуту (відповідно до чинних положень), а з дня її державної реєстрації, на проведення якої державному реєстратору законом надається до 30 календарних днів (до 15 – основних і до 15 – додаткових).
Така новела законодавства, якою розносились у часі волевиявлення громадян щодо утворення профспілки та набуття останньою інституційної спроможності, істотно обмежувала б можливості захисту трудових і соціально-економічних прав та інтересів працівників через їх участь у профспілці, а також суперечила б частині третій статті 36 Конституції України, якою встановлено, що професійні спілки утворюються без попереднього дозволу на основі вільного вибору їх членів.
Також, встановлення умови, яка пов’язує початок діяльності профспілки з моментом її реєстрації суперечить вимогам статті 7 Конвенцію Міжнародної організації праці про свободу асоціації та захист права на організацію № 87 оскільки по суті рівнозначно умові про попередній дозвіл на утворення профспілки.
Інші положення законопроєкту реєстр. № 10161 щодо внесення змін до Закону України «Про професійні спілки, їх права та гарантії» взагалі не були пов’язані з Законом України «Про адміністративну процедуру», оскільки не стосуються адміністративної процедури реєстрації профспілок та їх об’єднань як юридичних осіб.
На засіданні робочої групи, утвореної рішенням Комітету Верховної Ради України з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування (головний Комітет), з доопрацювання до другого читання законопроєкту реєстр. № 10161, представниками СПО об’єднань профспілок з наведених мотивів були висловлені категоричні заперечення проти внесення, передбачених цим законопроєктом, змін до Закону України «Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності».
Крім вказаного, СПО об’єднань профспілок письмово звернулось до головного Комітету з проханням врахувати при доопрацюванні до другого читання законопроєкту реєстр. № 10161 поправку народного депутата України Тимошенко Ю.В. (№ 113) щодо виключення із законопроєкту положень про внесення змін до Закону України «Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності».
Згідно з опублікованими на сайті Верховної Ради України висновком та порівняльною таблицею до законопроєкту реєстр. № 10161, підготовленого до другого читання, зауваження та пропозиції від СПО об’єднань профспілок головним Комітетом враховані не були, а спірні положення законопроекту, запропоновані головним Комітетом в остаточній редакції.
За таких обставин, СПО об’єднань профспілок звернулось з проханням підтримати вищевказану поправку народного депутата України Тимошенко Ю.В. до депутатських фракцій і груп у Верховній Раді України.
10.10.2024 під час голосування у Верховній Раді України більшістю голосів парламентарів внесена народним депутатом України Тимошенко Ю.В. поправка, щодо виключення із законопроєкту положень про внесення змін до Закону України «Про професійні спілки , їх права та гарантії діяльності», була врахована.
Закон підписано Президентом України 13.11.2024 без пропонованих змін до Закону України «Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності».
Департамент правового захисту ФПУ